מה זה עצם הזנב?

עצם הזנב, ה-Coccyx, היא עצם קטנה הממוקמת בקצה התחתון עמוד השדרה, ומחוברת במפרק סחוסי לעצם העצה, ה-sacrum, שנמצאת מעליה. העצם, היא שריד של הזנב שפעם היה לאדם הקדמון, שנעלם במהלך ההתפתחות האבולוציונית של האנושות. כיום, היא משמשת לייצוב של עמוד השדרה ופלג הגוף העליון בעיקר במנחי ישיבה, ובקימה מישיבה לעמידה.

כאבים בעצם הזנב- ממה הם נובעים?

כאבים בעצם הזנב יכולים להיגרם ממספר סיבות שונות, אך המשותף לכולן הוא תחושת החוסר אונים וחוסר נוחות שנגרמים בעקבות הכאב. הסיבות לכאבים בעצם הזנב יכולות להיות:

  1. מנח ישיבה שגוי- אחת הסיבות הנפוצות ביותר היא מנח ישיבה לא נכון לאורך זמן. כפי שציינו עצם הזנב מייצבת את הגף העליון של הגוף בזמן ישיבה, ולמרות גודלה הקטן היא נושאת עליה משקל רב. במנח ישיבה לא נכון, העומס שמופעל על העצם עלול לגבור ולעלות על היכולת שלה לשאת את המשקל, מה שיגרום לכאבים ואף היווצרות של דלקת בעצם, בשרירים הסובבים או במפרק בינה לבין עצם הסקרום.
  2. טראומה- כאב בעצם הזנב יכול לנבוע מפגיעה ישירה וחזקה לעצם, כתוצאה מטראומה חזקה באיזור. הרטאומה יכולה להיות נפילה חזקה על הישבן או מכה חזקה לאיזור, כמו למשל במקרה של נסיעה בדרך עם כביש לא ישר וקפיצות מרובות של הרכב. הטראומה יכולה לגרום לכאב זמני ואף לשבר/סדק בעצם.
  3. שימוש יתר- כמו למשל במקרה של רוכבי אופניים, רוכבי סוסים, או המשתתפים בכל פעילות שכוללת ישיבה לא יציבה עם מכות חוזרות ונשנות לאיזור, גם אם אינן חזקות- כמות גדולה של מכות קטנות יכולה לגרום לאותה תוצאה של מכה אחת חזקה לעצם הזנב.
  4. הריון- במהלך ההריון עלולים להתפתח כאבים בעצם הזנב כתוצאה מהשינוי בעומס המופעל על האגן, במיוחד בזמן ישיבה. גם אם מנח הישיבה הוא נכון ועל משטח רך, עצם הזנב נושאת כעת משקל גבוה ממה שהייתה רגילה והדבר עלול להוביל לכאבים ואף לדלקות בעצם הזנב או ברקמות שסביבה.
  5. אבצס באזור עצם הזנב- נפוץ יותר אצל גברים המרבים בישיבה ממושכת. מתרחש כאשר שערה באזור זה צומחת הפוך ונוצר כיב מוגלתי כואב שדורש התערבות כירורגית. בחלק מהמקרים לאחר ההחלמה יכולה להיווצר היסתיידות באזור שגם היא יוצרת כאבים (במקרים אלו- משלבים טיפול בגלי הלם לריסוק ההסתיידות יחד עם טיפולי פיזיותרפיה)

תסמינים של פגיעה בעצם הזנב?

התסימנים לפגיעה בעצם הזנב תלויים באופי הפגיעה ולאירוע שבעקבותה היא נוצרה, ולכן לא תמיד יופיעו כל התסמינים באותן רמות עוצמה. התסמינים של פגיעה בעצם הזנב:

  1. כאב ממוקד בחלק התחתון של הגב והעליון של הישבן, עם רגישות יתר למגע באיזור
  2. חוסר נוחות מוגבר בישיבה או במעבר בין ישיבה לעמידה
  3. כאב בזמן מתן שתן / מתן צואה, או בזמן קיום יחסי מין
  4. אדמומיות ונפיחות באיזור הישן או בחלק התחתון של הגב
  5. במקרה והפגיעה נובעת מטראומה- עלולים להופיע גם סימני חבלה באיזור

טיפול בפגיעה בעצם הזנב

הטיפול בפגיעה בעצם הזנב תלוי מאוד באופי הפגיעה וברמת הפגיעה באורח החיים שהיא גורמת למטופל. הטיפול בפגיעה יכול להיות עצמאי בהתאמת סביבת המטופל- שימוש בכרית ישיבה על מנת להוריד עומס מהישבן בזמן ישיבה, תיקון מנח הישיבה, הפחתת זמן הישיבה הממושך וביצוע פעילות בעלת עצימות נמוכה )כמו הליכה למשל).
בנוסף מומלץ להיעזר בטיפול פיזיותרפי, שגם יכול להקל על תסמיני הדלקת אם קיימת, וגם על הכאב האקוטי באיזור, על ידי עיסוי, דיקור או שיטות אחרות להפחתת כאב. לאחר הטיפול בכאב האקוטי הטיפול הפיזיותרפי בכאבים בעצם הזנב ממוקדים בחיזוק שרירי האגן, הישבן והגב התחתון, על מנת להוריד עומס מהעצם ולהעצים את התמיכה של הרקמות הסובבות אותה.
עבור נשים בהריון או לאחר הריון, גם טיפול פיזיותרפי ממוקד לשיקום רצפת האגן, על ידי חיזוק השרירים בשכבות הפנימיות יותר של האגן.

אם אתם חושדים שיש לכם פגיעה כלשהי בעצם הזנב, שמפריעה לכם בשגרה היום יומית ולא עוברת, אני מזמינה אתכם לצלצל ולקבל ייעוץ מפיזיותרפיסטית מוסמכת ללא עלות וללא התחייבות!
053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז
בנוסף ניתן גם להשאיר פרטים בטופס היקשרות בצד העמוד ויחזרו אליכם תוך 48 שעות לייעוץ מקצועי ויעיל!