קרע ברצועה הצולבת הקדמית הוא אחד מקריעת הרצועות הנפוצים ביותר, האופנייני בעיקר לספורטאים. לאחר שאדם אובחן עם קרע ברצועת ה-ACL, בהתייעצות עם אורתופד הוא יכול לבחור האם לטפל בקרע באופן שמרני- טיפול פיזיותרפיה לא פולשני, או על ידי ניתוח. הבחירה בין שני סוגי הטיפול יכולה הרבה פעמים להיות מבלבלת ולא ברורה- מבחינת יתרונותיהן וחסרונותיהן של כל שיטת טיפול, וההתאמה של הטיפול עבור האדם הנזקק לו.

הטיפול השמרני – יתרונות אל מול חסרונות

יתרונות:

  1. קיצור משמעותי של זמן ההחלמה בשיקום קרע ברצועה הצולבת: כאשר אנו בוחרים במסלול השמרני לטיפול בקרע ברצועה הצולבת אנחנו מקצרים משמעותית את זמן השיקום מאחר ואין פגיעה ברקמות הרכות מסביב לברך כתוצאה מהניתוח.
  2. חיזוק שרירים מסביב לברך: הרצועה הצולבת הקדמית אחראית על ייצוב הברך לפנים. כאשר היא נקרעת, המשמעות היא שתפקיד הייצוב הקדמי עובר למיניסקוסים ולשרירי ההמסטרינג והסולאוס (שניהם נמצאים בחלק האחורי של הרגל). השרירים והמיניסקוסים אינם ערוכים לשאת בעומס החדש שנוצר עליהם, ולכן חיזוק שלהם הוא הכרחי כדי למנוע פציעה שלהם – בעיקר של המיניסוקסים שהם בעלי נטייה גדולה יותר להיפגע. הטיפול השמרני שם דגש בדיוק על הנקודה הזו של חיזוק השרירים התומכים של הברך עד רמה שהם יכולים להחליף את הרצועה הפגועה בתפקיד הייצוב של המפרק. כך הטיפול גם מונע פציעות נלוות לקרע עצמו, וגם מחזיר את המפרק לפעילות מלאה על ידי מתן יציבות בעזרת השרירים הסובבים אותו, גם ללא התמיכה של הרצועה הצולבת הקדמית.
  3. שיפור טווח התנועה ושיפור תפקודי: הטיפול השמרני בקרע ברצועה הצולבת שם דגש על החזרת טווחי התנועה שקדמו לפציעה, וחזרה של המטופל לעסוק בכל הפעילויות היום יומיות או הספורטיביות בהן עסק טרם פציעתו. כל זאת תוך כדי שימוש בטכניקות להורדת הנפיחות והכאבים באיזור- דיקור, קרח, חבישות לחץ, עיסויים ועוד.

חסרונות:

  1. מחוייבות לטיפול: הטיפול השמרני בקרע ברצועה הצולבת הקדמית הוא דבר המחייב מעורבות אקטיבית של המטופל בתהליך ההחלמה. כדי להביא לתוצאות מיטיבות בתקופת הזמן הקצרה ביותר, המטופל יהיה חייב להיכנס למשמעת טיפולית- לתרגל תרגילים מחזקים לשרירים בבית, להימנע מהפעלת עומסים כבדים מידי בהתאם למצב איחוי הקרע, ובאופן כללי להשקיע הרבה מזמנו האישי ומהשגרה שלו בתהליך ההחלמה. לא כולם מצליחים להתחייב לטיפול וחוסר ההתחייבות הזו עלולה לגרום להיארכות של תקופת ההחלמה ואף לחזרה או החמרה של הקרע.
  2. סכנה לקרע חוזר: חשוב לזכור חיזוק השרירים מסביב לברך עד הרמה שבה יוכלו להחליף את הרצועה הקרועה בתפקיד הייצוב של המפרק הוא תהליך ארוך שלוקח הרבה זמן והשקעה של המטופל בשיקום. אמנם לאחר החלמה מלאה המטופל יוכל לחזור לכל הפעילויות אותן ביצע, אך חוסר סבלנות ורצון לחזור לשגרה היום יומית עלולים לגרום להעמקת הקרע במקרה של קרע חלקי ברצועה הצולבת, או/וגם לקרעים במיניסקוסים.

ניתוח שחזור – יתרונות אל מול חסרונות:

ישנן 2 גישות עיקריות לשחזור הרצועה הצולבת:
• לקחת חלק מגידי ההמסטרינג (hamstring) וממנו לבנות את הרצועה החדשה- לרוב semitendinosus.
• לקחת חלק מגיד הארבע ראשי (quadriceps).

יתרונות:

  1. ירידה בסיכון לקרע חוזר: כיוון שמשתמשים בשתל של רצועה חדשה, הסכנה של קרע חוזר שמתגברת בטיפול השמרני מתבטלת בטיפול בניתוח הרצועה הצולבת.
  2. החזרת היציבות לברך בעזרת שחזור של הרצועה הצולבת: במקרים של קרע ברצועה הצולבת הקדמית, לעולם לא נוכל להביא את הרצועה למצבה הקודם. המשמעות היא שמפרק הברך יאבד מהיציבות שלו. בניתוח שחזור משתילים לתוך המפרק את הרצועה, וכך משמרים את היציבות הטבעית של הברך שתעזור לה להתמודד עם עומסים ופעילות מאומצת בעתיד. חשוב לציין שהדבר אינו פותר את השרירים מלעבור תהליך שיקום ארוך בעצמם, בעקבות הניתוח הפולשני שפוגע בכל הרקמות מסביב לרצועה, בעיקר כשאר מדובר בשתל שנלקח מאחד השרירים האלה.

חסרונות:

  1. סיבוכים וסיכונים: כמו בכל ניתוח, ובניתוחים בהרדמה מלאה בפרט, כרוכים בטיפול זה סיכונים כגון דימומים, זיהומים, פגיעות עצביות ועוד סיבוכים שעלולים לנבוע כתוצאה מהפעולה הפולשנית בתוך הגוף. אמנם הניתוח פותר את בעיית הקרע באופן מיידי אך הוא עלול לגרור אחריו פגיעות ופתולוגיות בעלות השפעות ארוכות טווח ואף בלתי הפיכות.
  2. זמן החלמה ממשוך: כיוון שמדובר במהלך פולשני אל תוך המפרק הליך זה הוא מעין טראומה לשרירים, עצבים וכלי הדם שנמצאים באיזור. לכן נדרשת תקופת שיקום גם לברך ולרצועה החדשה כדי להביא אותם לתפקוד וטווחי תנועה מלאים, ובנוסף על כך גם שיקום וזמן החלמה לכל הרקמות שנפגעו במהלך הניתוח.

 

סיכום

בסופו של דבר ההחלטה על אופן הטיפול בקרע ברצועה הצובלת צריכה לבוא יד ביד עם התאמת אופי הטיפול לאורח חייו של האדם הזקוק לו- מה רמת הדחיפות בחזרה לפעילות מאומצת? מה היכולת של המטופל לשיקום עצמאי ארוך טווח? יש לקחת בחשבון מאפיינים יבשים כמו גיל המטופל, מחלות רקע שעלולות להשפיע על היכולת לעמוד בדרישות הטיפול וכד'. כמובן שיש לקבל כל החלטה בהתייעצות עם מנתחים אורטופדים ופיזיותרפיסטים, ולהתאים למטופל את הטיפול לקרע ברצועה הצולבת שיטיב איתו באופן המירבי.

אם אתם סובלים מקרע ברצועה הצולבת הקדמית או רצועות נוספות במפרק הברך, ורוצים להתייעץ או לשמוע עוד פרטים אודות שיטות הטיפול השונות- צלצלו עוד היום לקבלת ייעוץ מקצועי מפזיותרפיסטית מוסמכת – ללא התחייבות וללא תשלום!

053-4916670 שירי צ'רבוננקו אילוז

ניתן גם להשאיר פרטים בטופס בצד העמוד ותקבלו תשובה מקצועית תוך 48 שעות!